Prejudecata are loc atunci când este lansată o judecată cu privire la o situaţie sau la o persoană, fără a avea informaţii suficiente pe care să se bazeze.
Oamenii nu se nasc cu prejudecăţi, astfel că mediul în care sunt crescuţi este principalul responsabil în crearea prejudecăţii. Guvernele sau mişcările politice care exercită putere asupra surselor de comunicare deţin influenţa necesară pentru a introduce prejudecata, ceea ce le promovează propriile obiective.
Prejudecata este o atitudine a minţii care duce de multe ori la acte de discriminare. De exemplu, oamenii sunt:
- §- excluşi din participarea la activităţi sau diferite tipuri de muncă;
- numiţi în batjocură şi acuzaţi de acţiuni pentru care nu sunt responsabili;
- obişnuiţi să fie ignoraţi sau atacaţi de alţii;
- aşteptaţi să lucreze pentru o recompensă mai mică decât alţii;
- luaţi în vizor pentru profanarea locuinţelor, a lăcaşurilor de cult sau a cimitirelor.
Este relativ simplu să se introducă prejudecata în procesul de educare a tinerilor care probabil că nu şi-au dezvoltat încă abilitatea de a pune în balanţă dovezile şi de a ajunge la propriile lor concluzii. Astfel că era considerată o politică decisivă pentru Partidul Naţional Socialist al Germaniei la venirea sa la putere în 1933 pentru a-şi impune viziunea asupra lumii în programa şcolară .
Afişarea activă a prejudecăţii este adeseori numită propagandă. Regimul nazist a fost în mod special activ în apelarea la propagandă.
Joseph Goebbels, directorul propagandei naziste a declarat în 1933:
„Nu este suficient ca oamenii să fie mai mult sau mai puţin împăcaţi cu regimul nostru, să fie convinşi să adopte o atitudine neutră faţă de noi; dorim să ne educăm oamenii până când se predau în faţa noastră, până când înţeleg la nivel ideologic că ceea ce se întâmplă astăzi în Germania nu doar trebuie să fie acceptat ci poate fi acceptat.”
Consecinţele îngrozitoare ale prejudecăţii, ale discriminării şi ale crimei în masă din regimul nazist au convins guvernele din întreaga lume să formuleze conceptul mondial de Drepturi ale Omului, pe care îl vom trata în profunzime în continuarea secţiunii.