Resurse educaţionale cu privire la comemorare

 

În această secţiune a site-ului nostru puteţi accesa resurse care să vă asiste în activităţile didactice de comemorare a Holocaustului şi a genocidurilor de după Al Doilea Război Mondial şi care reconfirmă importanţa Drepturilor Omului. 27 ianuarie a fost desemnată Ziua Internaţională de Comemorare a Holocaustului.


Există numeroase resurse didactice pe diverse site-uri din întreaga lume cu privire la 
problematica Holocaustului, o selecţie a câtorva dintre cele mai bune putând fi accesată pe pagina noastră Worldwide links.


În acelaşi timp, Asociaţia Tikvah a considerat prioritară implicarea sa în crearea unor 
resurse educaţionale noi pentru profesorii din România, iar pentru a obţine un caracter complet am inclus variantele în limba engleză, acolo unde ele sunt disponibile.


Pentru a accesa aceste resurse faceţi click pe imagini.

 

Resurse educaţionale pentru instituţii de învăţământ



Resurse educaţionale în limba română

 

 

VOCILE ELIBERATORILOR

 

Modul 1

Lagăre de concentrare și centre/lagăre de exterminare

Acest modul oferă profesorilor și elevilor o introducere a noțiunii de lagăre de concentrare și prezintă cum acestea au devenit locuri de execuție.

Modulul oferă o imagine a gradului de  răspândire a acestor lagăre pe teritoriul ocupat de Germania și categoriile de persoane vizate să devină deținuți în ele.

Principalele grupuri de populație pe care al III-lea Reich le considera inferioare sau o amenințare sunt identificate și examinate mai detaliat.

 

 

 

 

click pe imaginea de mai jos:

 

 

Modul 2

Cronologia lagărelor de exterminare/concentrare

Acest pdf factual fost realizat în primul rând pentru profesori ca să ofere informații despre procesul de dezvoltare a trei lagăre de concentrare/exterminare: Auschwitz, Bergen-Belsen și Mauthausen. Acestea au fost eliberate de câte una din armatele eliberatoare aliate: armata sovietică, cea britanică respectiv cea americană.

Cronologia plasează dezvoltarea acestor trei lagăre, tratate în mod individual, în contextul general al celui de al Doilea Război Mondial prin prezentarea și a unei cronologii generale a istoriei nazismului între anii 1933 și 1945.

 

 

click pe imaginea de mai jos:

Modul 3

Auschwitz

Acest powerpoint a fost realizat pentru profesori și elevi pentru a facilita înțelegerea și oferi informații asupra modului în care s-a dezvoltat Auschwitz, aproape de orașul larg populat de evrei Oświęcim din Polonia ocupată, dintr-un lagăr de concentrare pentru prizonieri de război într-un centru de exterminare.

Focusul principal este pe mărturiile soldaților sovietici obișnuiți care au eliberat lagărul, aceștia fiind martori independenți ai atrocităților comise în lagăr.

 

 

 

 

 

 

click pe imaginea de mai jos:

Scurte extrase video filmate de cameramani sovietici pot fi vizionate mai jos.



 

Modul 4

Bergen-Belsen

Acest powerpoint a fost realizat pentru profesori și elevi pentru a facilita înțelegerea și oferi informații despre cum s-a dezvoltat Bergen-Belsen, în Germania, dintr-un lagăr pentru prizonieri de război într-un lagăr de schimb și, la final, într-un loc al morții, devastat de tifos.

Focusul principal este pe mărturiile soldaților britanici obișnuiți care au eliberat lagărul, aceștia fiind martori independenți ai atrocităților comise în lagăr.

 

 

 

 

 

 

click pe imaginea de mai jos:

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Scurte extrase video filmate de cameramani britanici pot fi vizionate mai jos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modul 5

Mauthausen

Acest powerpoint a fost realizat pentru profesori și elevi pentru a facilita înțelegerea și oferi informații despre dezvoltarea Mauthausen din Austria anexată, într-un lagăr de  muncă forțată pentru oponenții politici iar apoi într-un centru de comandă pentru multe sub-lagăre anexe acestuia, ca de exemplu Gunskirchen.

Focusul principal este pe mărturiile soldaților americani obișnuiți care au eliberat lagărul, aceștia fiind martori independenți ai atrocităților comise în lagăr.

 

 

 

 

 

 

 

click pe imaginea de mai jos:

 

 

Două extrase din mărturiile video a doi militari americani pot fi vizionate mai jos:

 

Modul 6

The Black Messiah

Acest pdf spune povestea uneia din foarte puținele unități afro-americane ( în sensul că soldații erau afro-americani) care au operat în teatrele de război din Europa. 761st Tank Regiment a fost prima unitate de tancuri ” Black” care a fost trimisă într-o zonă de război într-o perioadă în care încă exista discriminare rasială semnificativă în interiorul armatei americane.

Unitatea 761 a avut o remarcabilă contribuție în război, inclusiv sprijinind eliberarea Gunskirchen , un sub-lagăr al Mauthausen. Este povestea lor,  spusă pe scurt și include și eforturile depuse după terminarea războiului pentru recunoașterea meritelor lor militare.

Titlul modulului a fost sugerat de titlul unui poem scris de o tânără evreică poloneză, eliberată de un soldat de culoare la Mauthausen.

Vom pregăti și un plan de lecție specific care să însoțească acest modul, dar modulul poate fi deja folosit ca atare în discuții cu elevi pentru a iniția dezbateri despre natura prejudecăților și discriminării și la ceea ce acestea pot duce.

 

 

click pe imaginea de mai jos:

 

 

 

ANNE FRANK/EVA HEYMAN

Această resursă a fost creată pentru profesori care vor să studieze jurnalele Evei Heyman și/sau ale lui Anne Frank. Cronologia de mai jos prezintă evenimentele suferite de ambele adolescente,  puse în contextul celui de-al Doilea Război Mondial, în general, și în Transilvania de Nord, în particular.

Eva și Anne au fost la Auschwitz concomitent pentru o perioadă scurtă de timp pentru ca , puțin mai târziu, Anne și mama Evei să fie concomitent la Bergen Belsen.

 

 

 

 

 

click pe imaginea de mai jos:

 

AMINTIRILE UNUI ALBUM

 

Acest PowerPoint  narează povestea Albumului de amintiri păstrat de Hedy Klein, o fetiţă din Oradea care a fost deportată la Auschwitz. A fost realizat în principal pentru tineri cu vârste cuprinse între 10 şi 14 ani, adresându-se însă şi elevilor din ciclul liceal. Descrie călătoria lui Hedy şi pe cea a Albumului de Amintiri: copilăria ei în Oradea, deportarea sa la Auschwitz, supravieţuirea, revenirea la Oradea şi, finalmente, emigrarea în Canada.

Acest PowerPoint nu prezintă doar povestea de viaţă a lui Hedy, ci şi pe cele ale colegelor ei de clasă şi ale altora care au contribuit la album. Această contribuţie a fost posibilă datorită ajutorului acordat de însăşi Hedy şi a cercetării minuţioase întreprinse de Asociaţia Tikvah.

 

 

Profesorii care doresc să utilizeze materialele acestei expoziţii pot să ne scrie pe pagina noastră de Contact pentru a primi o versiune PowerPoint, adecvată activităţilor la clasă.

 

 

 

În mod similar, aşa cum se poate observa mai jos,  punem la dispoziţie şi un plan de lecţie.

 

HEDY ŞI ALBUMUL DE AMINTIRI – Povestea într-un PDF

 

Acest material PDF a fost realizat de Asociaţia Tikvah în colaborare cu Holocaust Memorial Day Trust (HMDT) din Marea Britanie, în principal pentru a fi utilizat în unităţi de învăţământ din Marea Britanie la 27 ianuarie 2014. Asociaţia Tikvah a tradus însă materialul pentru ca acesta să poată fi folosit şi în România. Materialul prezintă un rezumat al poveştii de viaţă a lui Hedy şi a Albumului ei de amintiri.

 

 

Profesorii care doresc să utilizeze materialul despre Hedy şi Albumul de Amintiri în cadrul unui proiect la 27 ianuarie 2014 şi care au nevoie de un plan de lecţie pot să solicite Asociaţiei Tikvah o versiune în limba română prin pagina noastră de Contact.

La evenimentul de comemorare pe care l-am realizat in 27 ianuarie 2014 am prezentat clipuri video prezentand-o pe Hedy raspunzand intrebarilor despre viata ei ca si copil in Oradea si despre experientele ei ulterioare. Intrebarile au fost adresate de elevi de la Colegiul National "Emanuil Gojdu" din Oradea. Am reusit sa subtitram majoritatea clipurilor in limba romana. Le puteati vedea AICI

 

 

FOOTPRINTS

Footprints: Descoperind Holocaustul prin intermediul artefactelor istorice într-un material video de 8 minute adresat tinerilor cu vârste cuprinse între 10 şi 18 ani. Materialul video este realizat în limba engleză şi dispune de subtitrare în limba română.

Asociaţia Tikvah deţine un număr limitat de DVD-uri, şcolile putând solicita copii accesând pagina noastră de Contact.

 

PLAN DE LECŢIE LUCRURI OBIŞNUITE


Acest plan de lecţie detaliat (PDF) integrează materialul video 'Footprints' într-o activitate la clasă şi explică felul în care Holocaustul poate fi studiat prin intermediul 
artefactelor autentice.

 

 

 

POWERPOINT LUCRURI OBIŞNUITE


Această prezentare PowerPoint însoţeşte şi completează materialul video 'Footprints'. Se poate descărca făcând click pe imagine.

 

 

 

Resurse educaţionale în limba engleză



HEDY ŞI ALBUMUL DE AMINTIRI – Povestea într-un PDF


Acest material PDF a fost realizat de Asociaţia Tikvah în colaborare cu Holocaust Memorial Day Trust (HMDT) din Marea Britanie pentru a fi utilizat în unităţi de învăţământ din Marea Britanie la 27 ianuarie 2014, putând continua să reprezinte o resursă educaţională şi în cadrul comemorărilor viitoare ale acestei zile. Materialul prezintă un rezumat al poveştii de viaţă a lui Hedy şi a Albumului ei de Amintiri.

 

 

 

HEDY ŞI ALBUMUL DE AMINTIRI – Planul de lecţie


Acest plan de lecţie a fost de asemenea realizat în colaborare cu HMDT în principal pentru a fi utilizat în unităţi de învăţământ din Marea Britanie.

 

 

HEDY ŞI ALBUMUL DE AMINTIRI – Prezentarea PowerPoint


HMDT a creat o prezentare PowerPoint care însoţeşte planul de lecţie prezentat mai sus şi care poate fi descărcat aici.

 

HEDY ŞI ALBUMUL DE AMINTIRI – Materiale video

Graţie Crestwood Preparatory College din Toronto, a spiritului ingenios al profesorului Scott Masters, precum şi a colegilor şi elevilor săi dedicaţi, există două serii de interviuri video în care Hedy îşi relatează experienţele claselor de elevi de la Crestwood.

 

Prima serie de interviuri poate fi accesată aici.

 

A doua serie poate fi accesată aici.