Predarea în școli
În primii ani de activitate am creat expoziții itinerante originale, dezvoltate pe baza cercetărilor proprii precum și ale altora; am editat și subtitrat materiale video; am creat materiale în format powerpoint/PDF și planuri de lecții care pot fi descărcate gratuit.
Toate acestea sunt disponibile gratuit pe pagina noastra de internet www.tikvahedu.ro . Sperăm că cei care le vor studia și aplica ne vor transmite feedbackuri, acestea ne sunt importante în evaluarea activității noastre.
Drepturile Omului prin prisma Holocaustului
Unul dintre proiectele noastre care nu apare pe pagina noastra de internet dedicată resurselor educaționale www.tikvahedu.ro se numește Drepturile Omului prin prisma Holocaustului și a fost dezvoltat în perioada martie-decembrie 2013, în colaborare cu Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu” Oradea, cu aprobarea Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Proiectul a fost coordonat, în cadrul şcolii, de profesoara de ştiinţe socio-umane Lilla Sandor, care a format o echipă entuziastă împreună cu Emilia Teszler, președintele Asociaţiei Tikvah.
Acest proiect a fost finanţat de un donator anonim generos din SUA şi a constat din opt lecţii/prezentări distincte.
Primele două lecții
Prima lecţie a acoperit subiectul Soluţiei Finale planificate metodic de regimul nazist cu scopul exterminării populaţiei evreieşti, precum şi cel al dezvoltării ulterioare a acordurilor internaţionale privind Drepturile Omului.
A doua lecţie a abordat folosirea propagandei, legăturile dintre prejudecată, discriminare şi genociduri, precum şi înţelegerea fenomenului de „bullying”.
Emilia Teszler și Lilla Sandor explicând elevilor proiectul ” Drepturile Omului văzute prin prisma Holocaustului”
Elevi, profesori și membru Tikvah ilustrând activ cate un Drept al Omului
Înțelegând ”Piramida urii”
Lucrând în grupuri
A treia lecţie
Tema celei de-a treia lecţii a fost Drepturile Omului în comunism.
Prezentarea realizată de Asociaţia Tikvah a avut un impact pozitiv în rândul elevilor şi a fost completată de prezentări care au descris şcoala în perioada regimului comunist.
A patra lecţie
A patra lecţie a constat într-o excursie organizată şi finanţată de Asociaţia Tikvah. In fotografie, Emilia Teszler explicând elevilor ce urmează să viziteze.
Prima oprire a fost făcută la Casa memorială Elie Wiesel din Sighet.
Excursia a continuat cu vizita Închisorii Sighet, parte a Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei.
A cincea lecţie
Am prezentat filmul premiat „David” care descrie povestea lui Daud, un băiat de 11 ani, musulman, care trăieşte în Brooklyn, New York. Ţinându-şi secretă identitatea musulmană, Daud se împrieteneşte în mod întâmplător cu un grup de băieţi evrei care, printr-o serie de confuzii, cred că Daud este evreu şi îl acceptă în grupul lor.
Asociaţia Tikvah a adăugat subtitrare în limba română . Vizionarea filmului a fost urmată de dezbateri extinse cu privire la natura şi gradul de manifestare a prejudecăţilor.
Aşa cum descria un elev pe blogul său: „Atmosfera a fost aprinsă, argumentele numeroase şi diverse, o dovadă a faptului că, aşa cum se întâmplă de obicei, nu toţi suntem de acord unii cu alţii.”
Înainte de dezbatere
A şasea lecţie
Emilia şi Maia Teszler au participat la evenimentul de comemorare a Holocaustului în România, organizat în cadrul liceului. Elevii au realizat câte o prezentare, atât despre evenimentele din timpul Holocaustului în general, cât şi despre evenimentele din România.
Totodată, Asociaţia Tikvah a înmânat premii acelor elevi care au adus contribuţii semnificative, în decursul proiectului, pentru comemorarea Holocaustului în decursul proiectului.
A şaptea şi a opta lecţie
Cea de-a şaptea lecţie a prezentat subiectul Salvatorilor din timpul Holocaustului prin expoziţia Lumini în Noapte.
Pentru cea de-a opta lecţie, elevii liceului au conceput o modalitate inedită de a face cunoscute Drepturile Omului, adoptând fiecare câte un Drept şi vizitând clase din şcoală pentru a răspândi cât mai larg mesajele.
Asociaţia Tikvah a realizat o prezentare PowerPoint şi a vorbit pe marginea acesteia, cu referire la genocidurile de după al Doilea Război Mondial, din diverse părţi ale lumii - Cambodgia, Darfur, Bosnia şi Rwanda. De asemenea, a vorbit despre mişcarea de rezistenţă Die Weisse Rose, care a funcţionat în Munchen în anii 1940, când studenţi/profesori au încercat să se opună regimului nazist riscând consecinţe personale grave.
Profesorul univ. dr. Antonio Faur de la Universitatea din Oradea a vorbit, în calitate de invitat, despre istoria Holocaustului.